یادایام

روزمرگی های ماندگار امین جوانشیر

روزمرگی های ماندگار امین جوانشیر

سلام.
هیچ حرفی برای گفتن نیست؛
جز اینکه..
مینویسم تا بماند.

آخرین مطالب
  • ۱۱ تیر ۹۵ ، ۱۹:۴۶ شله*
محبوب ترین مطالب
آخرین نظرات

قدم به قدم برکت

دوشنبه, ۲ آذر ۱۳۹۴، ۰۵:۵۰ ب.ظ

گزارشی از آثار و برکات پیاده روی اربعین

قدم به قدم برکت

درست از نیمه ماه محرم که می گذریم، فکر و خیال عاشقان اباعبدلله تنها یک چیز می شود؛ اربعین و کربلا.

عده ای در تدارک روادید و گذرنامه و عده ای هم در تدارک پذیرایی از زائران پیاده. کوچک و بزرگ و زن و مرد هم نمی شناسد. قطره قطره جمع می شوند و وانگهی به اقیانوسی با بیش از 20 میلیون زائر تبدیل می شوند. آنهایی که رفته اند می گویند از هر قوم و ملیتی، از اروپا گرفته تا افریقا و شرق آسیا، میتوان زائر پیدا کرد. همه می آیند تا خودشان را همراه با قافله زینب (ع) به کربلا برسانند. تمام سختی ها و دشواری ها و خطرات به جان خریده می شود. اما  گذشته از این، بزرگترین تجمع انسانی دنیا، بدون شک می تواند آثار و برکات بسیاری هم برای شیعیان به همراه داشته باشد.

اربعین مانور روز ظهور است

سید داوود یکی از افرادی است که سال گذشته عاشورا و اربعین زائر کربلا بوده است. او امسال نیز در تدارک سفر کربلاست. مدیرعامل شرکتی کامپیوتری است، اما بعدازظهرها تمام وقتش را برای فراهم آوردن شرایط سفر برای خود و دوستانش در نظر گرفته است. آنچه در اربعین اتفاق می افتد را باور کردنی نمی داند و اعتقاد دارد آدم باید برود و ببیند تا باور کند. او درباره آثار و برکات پیاده روی و زیارت اربعین می گوید:"گردهمایی بیش از 20 میلیون شیعه در اربعین حسینی، به نوعی نمایانگر مانور ظهور است که شیعیان جمع می شوند و به ندای امام عصر (عج) لبیک می گویند."

از برکت امام حسین (ع)، چیزی کم نمی آید

پیش از این تصور می کردم پیاده روی اربعین تنها چند سال است که به این شکل انجام می شود. اما صحبت با جمعه عبدلله نظرم را عوض می کند. او که 57 ساله و اهل بغداد است می گوید حتی در زمان صدام هم پیاده به کربلا رفته است:"در زمان صدام کسی اجازه پیاده روی برای اربعین به کربلا را نداشت. حتی کسانی هم که سینه می زدند و عزاداری می کردند توسط نیروهای بعثی گرفته و کشته می شدند. با این حال مردم خودشان را به کربلا می رساندند و مجالس عزا را نیز بر پا می کردند." با تعجب می پرسم برای چه؟ و او در پاسخ فقط یک جمله می گوید:"به عشق امام حسین (ع)".

جمعه عبدلله فقط روز دهم محرم از زائرین پذیرایی می کند و سعی می کند هر سال خودش را برای اربعین به کربلا برساند. درباره پذیرایی و برکاتش که می پرسم، می گوید:"سال اول تنها 5 کیلو گوشت آشپزی کردم. اما سال پنجم یک گاو قربانی کردم. در طول 5 سال یک نذری 5 کیلویی به یک نذری 140 کیلویی رسید."جالب اینجاست که او فقط همین 140 کیلو را هم نمی بیند و از برکات زیاد دیگری نیز یاد می کند و بابت آنها سپاسگذار خداوند است. عبدلله با وجود بیش از 20 میلیون زائر، اعتقاد دارد در ایام اربعین چیزی کم نمی آید. او به معجزات امام حسین (ع) هم اشاره می کند و برای مثال از کپسولی یاد می کند که هیچ گازی ندارد و هیچ بویی هم از آن منتشر نمی شود، اما وقتی به شعله وصل می شود، آتش آن فوران می کند. او به آثار دیگر تجمع میلیونی شیعیان در اربعین هم اشاره ای دارد. مخصوصا تهدیدهایی که نسبت به زائران صورت می گیرد. با یقین می گوید گروه های تروریستی از مردم می ترسند و بارها شده است که با وجود اینکه آنها اسلحه داشته اند و مردم فقط پرچم، اما فرار کرده اند. اعتقادش این است که این قدرت و جرأت را امام حسین (ع) به همه مردمی که پیاده می روند می دهد.

به عشق امام حسین (ع)

صبیح کریم هم اهل عراق، 74 ساله و ساکن بصره است. به خاطر سن بالایش از بصره تا کربلا را 14 روزه طی می کند. او هم تأکید می کند که محبت امام حسین (ع) باعث این همه خدمت به زائران است. می پرسم آیا به این رسیده اند که هر سال آنچه خرج کرده اند بیشتر می شود؟ با یقین تأیید می کند و چهار مرتبه کلمه " نعم" را تکرار می کند.

برایم از افرادی مثال می زند که برای اینکه کسی به خانه شان برود، التماسش می کنند و دستش را می بوسند و زمانی که به خانه شان رفت، لباس نو و تمیز به او می دهند، لباسش را می شویند، اتو می کنند و غذا و مکان استراحتش را فراهم می کنند. از آخر هم اگر بخواهد می تواند لباس هایی که داده اند را با خود ببرد.

برایم سوال است که آیا خانواده هایشان مخالفتی نمی کنند؟ می گوید:"گاهی خود زن ها پیش قدم می شوند و راهکار می دهند" دلیلش را دیگر نمی پرسم. صدای لرزان و بغض در گلویش که با عبارت "حب امام حسین" همراه شده است، خودش نمایانگر همه چیز است.

اربعین، مانور قدرت اسلام و تشیع است

در روایتی آمده است کسی که به زیارت امام حسین (ع) می رود، هر قدمش با پای راست ثواب یک حج و هر قدمش ثواب یک عمره دارد. این را علی برادران از مداحان اهل بیت (ع) می گوید. او اربعین را همایش عظیم سیدالشهدا می داند و ادامه می دهد:"هر کسی می خواهد عظمت سیدالشهدا را بدانند، باید کربلا را اربعین درک کرده باشد."

برادران پیش بینی می کند امسال زائران بیشتری خود را برای اربعین به کربلا برسانند. با این حال، از آنچه دو سال پیش در پیاده روی اربعین دیده بود، چیزهایی به میان آورد. از خانمی که 13 روز در راه بود و بچه اش را در یک سبد میوه به دنبال خودش می کشید تا برکاتی که از این سفر نصیبش شده بود.

می گوید:"خیلی از آنها به این خاطر این قدر سختی به خودشان می دهند که اجدادشان به امام حسین (ع) بد کرده اند. با این حال می آیند جلوی حرم سیدالشهدا می ایستند و فریاد لبیک یا حسین سر می دهند و می گویند اگر آن روز که شما ندای هل من ناصر ینصرنی سر دادی کسی نبود، ما امروز هستیم و به ندای تو لبیک می گوییم و بلافاصله هم برمی گردند."

او هم چنین از عوض شدن بعضی از آدم ها پس از زیارت اربعین و برکت سیدالشهدا در مسیر پیاده روی می گوید.

حاج علی برادران اجتماع 20 میلیونی شیعیان در اربعین را مانور قدرت اسلام و تشیع عنوان می کند و با اعلام آمادگی برای رویارویی با داعش ادامه می دهد: "آن ها وقتی این جمعیت را می بینند، به این نتیجه خواهند رسید که نمی توانند کاری از پیش ببرند. از این همه جمعیت اگر پنج میلیون نفر برای مقابله با داعش بروند، چیزی از داعش باقی نمی ماند."

پیاده روی اربعین باید فرصتی برای تفکر باشد

با این حال حجت الاسلام سوری پیاده روی صرف را دارای موضوعیت نمی داند و معتقد است باید به فرایندی که در پیاده روی اربعین اتفاق می افتد توجه داشت. وی فراهم آمدن فرصت فکر کردن را از برکات پیاده روی اربعین می داند و می گوید:"زمانی که فردی با وسیله نقلیه جلوی حرم پیاده می شود، هیچ پیش فرض ذهنی نمی تواند داشته باشد؛ اما اگر حداقل یک روز هم قرار باشد پیاده بیاید، ناچارا هر قدمی که برمی دارد فکر هم می کند."

این استاد حوزه با تذکر به این نکته که وقتی شیطان در کنار کعبه طواف می کند، یقینا در صفوف عزاداران اربعین حسینی نیز حضور دارد، اجتماع و یک رنگی عزاداران و وجود راهنما و مبشر را از موانع نفوذ شیطان در دل ها و انحراف اندیشه ها می داند و ادامه می دهد:"اگر اندیشه ها درست به کار گرفته شود، در نهایت باید به تطبیق اباعبدلله در اجتماع و در نهایت به نفع نظام شیعه بینجامد. اینکه امام حسین (ع) اگر باشند، در فضای اقتصادی ما چه می کنند؟ با تمام ضعف ها کدام نظام را تأیید می کنند؟ اگر قرار بود ایشان از جبهه ای حمایت کنند، از کدام جبهه حمایت می کردند؟ افرادی که قمه به سر خودشان می زنند یا آن هایی که قمه شان را بر سر امریکا و اسرائیل فرود می آورند؟ کسی که فقط در صورت خودش می زند یا کسی که در صورت امریکا و صهیونیست هم می زند؟"

 پیاده روی اربعین باعث خودسازی و تقرب به خداوند است

با یکی از اساتید اخلاق هم در این رابطه به گفتگو می نشینم. حجت الاسلام نظافت پیاده روی را یکی از مصادیق عمل صالح و باعث خودسازی و تقرب به خداوند می داند و می گوید:"خدای متعال در قرآن فرموده است هر قدمی که مومنان برمی دارند و کفار به خشم می آیند، عمل صالح به حساب می آید."

وی پیاده روی به منظور زیارت را باعث عرض ادب بیشتر دانسته و می افزاید: "امام حسن مجتبی (ع) نیز همین کار را می کردند. ایشان 25 سفر، پیاده به زیارت خانه خدا مشرف شدند، در حالی که اسبشان هم همراهشان بود."

این استاد حوزه با اشاره به این نکته که محبت به زائر امام حسین (ع)، محبت به خود امام حسین (ع) است، معتقد است مردم با پذیرایی از زائران خودشان را به خدا نزدیک کرده و به انفاق می پردازند.

وی ادامه می دهد:"در روایت داریم کسی که غذا میخورد، بدنش را قوی و کسی که به دیگران غذا می دهد، روحش را قوی می کند. بنابراین کسی که به زائران اباعبدلله خدمت می کند، روحش لطیف می شود."

***

آنچه اتفاق می افتد، باورکردنی نیست؛ باید رفت و دید. باید رفت تا آثار و برکاتش را با چشم خود دید و لمس کرد. باید رفت تا به عظمت حسین (ع) پی برد. باید رفت در آن جمعیت انبوه 20 میلیونی و قدرت تشیع را به رخ دشمنان کشید. و باید رفت و اندیشید تا فهمید: این حسین کیست که عالم همه دیوانه اوست/ این چه شمعی است که جان ها همه پروانه اوست


پ ن: این گزارش رو سال گذشته گرفته بودم

نظرات  (۲)

رفتن؛ رسیدن است.... 
به پرجمی در باد...
به گنبدی در یاد...
پاسخ:
من که نفهمیدم چی گفتید ..  :(
۰۳ آذر ۹۴ ، ۱۳:۰۱ ♥ محجبه ♥
خدا کربلا رو روزی همه کنه ان شاءالله
پاسخ:
انشالله

ارسال نظر

ارسال نظر آزاد است، اما اگر قبلا در بیان ثبت نام کرده اید می توانید ابتدا وارد شوید.
شما میتوانید از این تگهای html استفاده کنید:
<b> یا <strong>، <em> یا <i>، <u>، <strike> یا <s>، <sup>، <sub>، <blockquote>، <code>، <pre>، <hr>، <br>، <p>، <a href="" title="">، <span style="">، <div align="">